BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, August 3, 2010

Aku seorang JURURAWAT

Salam kawan2!

Lama xupdate
Sekarang ni aku makin malas
Hahaha
Idea banyak tapi nak buat ayat tu malas nak pk..He2

Oke2...sekarang aku nak cite pasal kerjaya seorang jururawat @ nurse @ misi...ikut engkorang la nak panggil apa2 pun

AKu rasa ramai yang anggap kerjaya sebagai cik Nurse ni senang kan...aku rasa dulu aku pun pk mcm tu....Tapi kan sebenaqnya aku xpenah pulak nak jadi cik nUrse...tapi Allah dah takdirkan kerjaya aku dalam bidang ni kan...rezeki aku...tepatlah sbb kat tgn n lengan aku byk tahi lalat @ mole yang org kata mmg akan kerja dlam bidang2 mcm ni..oke lah tu kan.

Oke..kenapa kerjaya jururawat ni xmudah seperti yang disangkakan

1) Sebab kena ada lesen drp Lembaga Jururawat Malaysia (LJM) baru boleh bekerja sbgai Jururawat Terlatih U29.....Nak dapat lesen ni just kena LULUs exam LJM jela..Alhamdulillah...aku dan kawan2 dapat menempuhi pagar pertama ini. (kerja laen ade kena amek lesen tak..hi3)

2) Setiap  2 tahun kena renew lesen (mcm Road Tax keta pulak aih)...nak renew pulak kena ad 25 CPD points bru buleh...aku sebenaqnya xphm jugak CPD point ni untuk apa..tapi cara nk dapat mudah aja...just 4low any seminar or CNE (Continuous Nursing Education) kat tempat kerja kita...Kalau ada workshop pg la..maybe point banyak sikit...Aku nak cakap lebih2 aku xpham sgt..he he he

3) Bermain dengan nyawa orang..bukan main game yer..Al maklumlah nama pun jaga orang sakit...Kita sebagai Cik Nurse ni kena berdepan dengan 3 watak utama semasa melakukan kerja..Doktor, pesakit dan keluarga pesakit...Kalau jadi apa2 kita kena jawab dengan 3 watak ni...kalau mereka boleh tolerate well dengan kerja kita okelah..kalau jenis yang fussy? oh...tolonglah saya...he3...Jadi kita kena buat kerja dengan ikhlas dan selalu mintak tolong kat Allah ^_^

4) Become a junior! oh, inilah situasi yg akan aku hadapi xlama lagi......tu yang x bes jadi junior...those seniors mesti pndang slack punya yg kita ni xreti buat keja...memanglah! nama pun junior...Memang xreti...dah tu bg lah tunjuk ajar...ni tak kutuk sana sini dengan sesuka hatinya..belagak betul aih! mcm dia lupa masa dia mula2 keja dulu dia pun junior jugak. terus perfect ke...mesti ad some mistakes yg x dapat nak elak kan..so,,,consider lah sikit perasaan kami ni..he3..dan cik2 junior sekalian...silalah buat perangai mcm awak tu junior..rajin2lah bertnya supaya kerja yang dibuat sempurna dan tidak melakukan kesalahan...Buktikan kepada mereka kita ni Boleh buat! Yeah! (hahaha..mcm kem motivasi pulak :P)

5) aku xtaw nak letak point apa dah..he3...teringat pulak masa buat karangan BM during SPM sampai berhelai-helai....oke....kalaw nak jadi nurse ni body mesti maw cntik muka berseri..sbb kita kena layan orang sakit..mestilah mereka inginkan pandangan indah2 ja supaya...minda dan rohani mereka terubat..cewah! he3,,betul ke ni...aku rasa 95 % BETUL.korang toksah nak tipu la..hik3.....

Kalau ini adalah AKU alangkah besnya (^_^)


Oke...aku rasa tu saja point aku untuk hari ini...laen hari aku tulis lagi..hik3


Thanks a lot sbb sudi membaca...


ps : doakan saya menjadi cik Nurse yang cemerlang, gemilang dan terbilang di sisi family, masyarakat dan di sisi Allah ^_^

kata-kata hati : kenapa aku rasa macam ada ayat yang tergantung? :P


7 Coret2:

Syafiq Kadiran said...

nurse katne???nant sakit boley datang sane..hahaha

Anonymous said...

chaiyok2!

Penulis Setia said...

syafiq : IJN...sakit jantung je ley dtg,,,tapi saya tamau tengok awak dtg

lelaki : thx a lot! :)

....:::It's All about me:::.... said...

pikah..

ko byk mole kt tgn+lengan jdik nurse...
then me...got lots of molessss kt kaki...jdik pe ek?!?!??!

hahahaha

Penulis Setia said...

yana : tu tndanya ko dapat jlan jauh...aku rasa betul la tu...ko da p seberang laut china selatan pun..hek3 :)

Anonymous said...

Camne nak renew lesen ehh?

mawar berduri said...

assalam. sy berasal dr N9. sy dh 2 tahun keje nurse. kmudian sy beralih keje bidang lain (bukan dlm bidang perubatn) tanpa renew lesen LJM. baru2 ni sy dpt offer kje klinik. boleh lg x sy renew lesen ni, padahal dh 3 tahun sy x renew? dan bgaimana caranya? mohon bantu..tq