BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, May 21, 2010

Nak buat baek tapi dibalas 'tuba'..sakit ati dan tidak kusangka aku da terkena!...Ayarkkk!!!


Salam alls...sory lama x update..
erm....
aku skit gg la...gusi bengkak...asal tah..sakit kot...nk mkn agak susah la..untuk mnguyah di sebelah kanan..huhuhu...seksa!.
Ceh! ni pon nak cte ke...oke! sorry...


Balek kepada tajuk...aku nk buat entry pasal peminta sedekah...
sebenarnya aku da teringat satu pengalaman ku yg ada kaitan dengan golongan sebegini....
Mase tengok cite Shah Jihan?...betol ke nama drama tu..tah! lupa! Ala...yg ganti cite Adamaya tuh!
Ringkasnya Kamal Adli mnyamar sebagai pengemis dalam cte tu...


Tapi disebabkan kemalasan aku...aku takla post entry neh
Hik3
Tapi selepas membaca entry Encik Hans yang ad kaitan dengan pengemis ni...aku pon semangat la nk post entry untuk cte pengalaman aku neh.....
mcm Wakena Beb! pulak rasenye


Oke..lets begin the story...


Bagi student2 ke sape2 jela yang selalu kua kat kawasan Puduraya tu kan...kalaw kita perasan..mmg banyak pengemis dan peminta sedekah di jalan2 yang menuju ke stesen LRT star Plaza Rakyat tu...Dulu aku ngn kawan2 aku selalu lepak kat kawasan sana shopping kat MYDIN...
Murah kan...so situ la yang jadi tmpuan kami...


Lagi satu Masjid Jamek(MJ)..uishh....!!! Rambang mata dibuatnya..kat kawsan sekitar MJ ni pon byak peminta sedekah...Aku bukan nk kutuk...nk pandang hina ke apa...tidak sama sekali! Cuma aku sgt tidak paham kenapa ada golongan sebegini memilih untuk melakukan pekerjaan seperti ini sedangkan anggota dia cukup sifatnya...Tidak ada cacat cela di mana2 pon...cuma pakaiannya yang compang-camping. (mcm esei BM plak)...Boleh usaha cari keja laen...kutip tin pon jauh lagi bagus drp meminta sedekah...


Ade jugak yang mendapatkan duit dengan bermain muzik...adela pasangan suami isteri warga emas tu..bukan maen lagi nyanyi..sedap je..hik3..tipu kalau korunk yang selalu kat situ xkenal kan..bg aku couple ni oke la...ade usaha dye kan...


Dan lagi satu dekat MJ ada gak pemuda (ke?) yang ber'wheel chair' menjual kerepek dan selalu melaungkan "kepek! kepek!" untuk memancing pengguna laluan itu membeli kepeknya...Yang ni pon tindakan terpuji sbb walaupon kurang upaya dye ada usaha untuk mencari wang dengan cara yang betul.


Ade la satu hari tu dkt kawasan pudu tu la..aku lupa jalan mana satu....ade sorg laki tu.....mengengsot jalan minta duit....dye pegang cawan kertas..aku tengok muka dye memg kesian giler...lantas aku bagi RM1 (je)..pastu aku truskan perjlanan dgn mmbe aku....dan shopping sakan...


Kalau tengok macam ni xkesian ke....Tapi laki yang aku tengok tu lagi kesian

Pastu kitorg round la kt area laen plak..near tu Kota Raya kot? ( ntah,,,lame da incident ni..aku xbpe ingat)
Jalan punya jalan......tiba2 kawan aku suh tngok kat sorg mamat tu yg sedang berjalan.Laju! menuju ke kedai mamak...Aku ingat lagi baju dye pakai T-shirt warna biru tua..

Macam kenal! Sape eh?...Tibe2 kawan aku yang sorg ni da tergelak2....

"Ko tau tak tu sapa?"
"Sapa"
"Tu laki yang ko bg duit tu la...ha3"
"Apa???" (aku rasa dalam ati macam dah berapi)
"Tu mesti nak pegi kedai mamak tukar duit syiling..hahahah..terkena dah kau"
"Gile penipu! Aku rase nak ambil balek duit aku! Jalan sket punya elok! Bukan maen lagi mengengsot depan aku! Ieeeeeeeeeeee!!!!!"

Apa yang mampu aku buat?..Tengok jela dengan hati yang lara (hiperbola)

Pastu hari2 lain aku terserempak lagi ngn laki tu....aku try nak amek duit2 dalam cawan kertas dye tu...taw plak dye tarik tgn dye...AKu cakap betol! rase nk rampas duit2 tu...Penipu TEGAR!!!....Tapi kalau aku buat tibe2 dye belasah aku balek ke tak ke nanya...

Apa2 pon moga Allah bagi hidayah la kepada golongan2 ni ...Sampai bila nk buat keja2 mcm tu...Ntah berkat ke tak duit yang dye makan tu...

Tapi yang paling kesian tu kalau budak2 dan wanita2 yang jadi mangsa sindiket tu la mcam yang diceritakan oleh Encik Hans dalam entry pengemis di Malaysia.


 Ni la laluan tu tapi aku xpasti kat sini ke aku jumpa laki tu (ntah sapa2 la dalam gamba tu..aku jumpa kat google)


ps : sorry sbb aku da xingat situasi ni dengan jelas..tapi apa yang aku cite memg betol2 jadi kat aku

lagi ps: lame gile aku nk siapkan entry ni...sampai berhari2.siap tido makan lagi..:PP




5 Coret2:

hans said...

hahahahaha
ada nama den
malu I dibuatnya
yups
kalau mengemis dengan macam bermain muzik atau jual kerepek lebih bagus
bagi aku
aku xanggap pakcik n makcik buta yang nyanyi dan lelaki yg kerusi roda tu mengemis
macam lelaki tu jual kerepek
dan makcik n pakcik tu gunakan bakat yang ada
sekarang banyak pengemis warga negara asing
tu aku pelik tu
tak ada tindakan langsung

izuddinrahim said...

marah sebab dye tipu ke sebab kita bagi duit pada yang tak patut?haha

Penulis Setia said...

hans : sekali sekala popularkn ko..heheh...aah ..bukn mengemis kan..dye cari duit dgn usaha dye sendri...tp laki tu mmg melamapuuuuu!!!!

kembatolo : 2 2 pon yer...dah tu..boleh kantoi lak laki tu tipu terang2an

SJNathaniel said...

ish..memang melampau la org laki tu,cuba u tegur dia masa tu,tak ke kantoi dia..aiiya..tak suka la org camni.bagus u tak sergah dia, kan?..kalo org len,mesti dia dah terkejut beruk sbb kantoi menipu

Penulis Setia said...

mommyYen...
hahaha...nk tegur,,?..sergah?...biar phak berkuasa yg ambil tndakan...tgklah nty jumpa lak nk bt ap..tu pon klw dye xinsaf lg