BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, April 25, 2010

Suruhan Allah

Salam teman sekalian..


Entry kali ni aku nk cte sket pasal solat...sket je...aku nk cte pon dgn care biasa2 xla dgn penuh hikmah seperti Iqbal Syarie yg mana isinya penuh gaya dan hadis yg bernas ;)


Seperti biasa kita mmg solat 5 wktu sehari semalam n klw rajin tmbh ngn solat sunat
Tapi bg yang tak solat tu insaf2 la...Xtahu bila Allah ambik kita balek
N lagi msalah suka lewatkn solat...aku antara org ni..Astaghfirullah...(tlg saye ubh perangai saye)
Aku bukn nak cte pasal tu sume
Aku just nk cte pasal kesalahn dalam solat
kita mmg solat 5 wktu penuh sehari semalam kan
n xlambat2 solat
tp mane taw dalam solat kita ade buat kesalahan
bgaimana ibadat kita,
Allah terima tak?
Hanya Allah yang tahu


Ok..Ni aku dgr mase berenti solat Maghrib ngn mak aku kt Masjid Sultan Haji Ahmad Shah (Bandar Tun Razak Jengka, Pahang - kg tercinta aku lah ni)


Maaf ustaz, nama ustaz saya x ingat..hi3


PERTAMA:


Takbiratul Ihram 



Rukun ye..jadi sila ambil perhatian...mase nk sebut Allahuakbar...kebyknnya sebut Alla huakbar ...nmpk tak kt situ takde mksud kan...jadi kita xboleh berhenti dekat Alla..then sebut huakbar....pttnye sbut Allahuakbar....smbung la..jgn terputus ayt tu...


KEDUA : 


Doa Iftitah
Ni sunat muakad tp still kena ambil perhatian..masa permulaan tu kena sebut Allahuakbarukabiraw..tapi ramai yg sebut Allahuakbar Kabira...kesalahan nahu Bahasa Arab la kat sini..sbb kita selalu smbung bacaan tu ...jadi kena bunyikan tanda depan tu..


(seperti yg aku jumpa dalam internet)




















Bacaan di dalam bahasa rumi:-


Allahu Akbaru kabiraw walhamdu lillahi kathiraw wasubhanallahhi bukratau waasila. Wajjahtu wajhia lillazi fataras sama wati wal ardha hanifam muslimaw wama ana minal musyrikin. Inna solati wanusuki wamahyaya wammamati lillahi rabbil'alamin. La syarikalahu wabiza lika umirtu wa ana minal muslimin.

Maksudnya:
Allah Maha Besar sebesar-besarnya. Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya. Dan maha suci Allah siang dan malam. Kuhadapkan mukaku, kepada yang menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah. Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan seru sekelian alam. Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya . Dan dengan demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam)

KETIGA :
yg ni selalu org terlupa atw buat2 xtaw sbb nk cpat atw malas..

Tamakninah 
Apakah maksud tamakninah itu ? Tamakninah ialah berhenti sebentar sekadar sebutan "subhanallah" sedang anggota berat hendaklah berhenti, Anggota berat itu ialah kedua tangan hingga ke pergelangan tangan dan kaki. Sekiranya anggota ini bergerak semasa ruku' tanpa berhenti, maka belum lagi dinamakan tamakninah. Kalau pergerakan ini berlaku tiga kali berturut-turut maka batallah solatnya.. Anggota ringan ialah jari, lidah, kelopak mata dan zakar. Jika anggota ini banyak pergerakannya , maka tidak batal solatnya, tapi hanya makruh. (yang ni saye jumpa di blog Tazkirah Awam )
4 Rukun solat yang perlu Tamakninah 
1) Ruku' dan tamakninah
2) I'tidal dan tamakninah
3) Sujud adan tamakninak
4) Duduk antara dua sujud dan tamakninah

Rasenye setakat tu saje...saye betol2 mintak maaf sbb terlupa..ap2 pon moga ilmu yg sedikit ni kita dapat amalkan..Kalau rase nk lebih ilmu..bolehla beli buku2 yg cerita ttg keslahan dalam solat yg terdapat di pasaran..Di smping membaca buku jgn lupa bertanya kepada para ustaz atw sesiapa yg lebih arif supaya kita tidak tersilap faham

Akhir kata, Yang baik datang drp Allah yang buruk drp diri saya, namun2 kedua2nya drp Allah juga [mcm syarahan plak :) ]

*moga Allah ampunkan saye kalaw ade tersilap sebutan kerana pnggunaan tulisan rumi ini.amin.






..

0 Coret2: